Sınava girmeden önce beslenmemizde nelere dikkat etmeliyiz?


Hayatlarımızın en önemli dönemeç noktalarını oluşturur sınavlar. Bu sınavlardan beklediğimiz sonuçları almak ve ilerlemek isteriz. Peki, sınava girmeden önce (YGS sınavına girmeden önce) beslenmemizde nelere dikkat etmeliyiz?

Bu yazı ntvmsnbc.com sitesinden alınmıştır.

2010 senesine ait sınav takvimine buradan ulaşabilirsiniz.

BURSA – Uludağ Üniversitesi Besin Hijyeni ve Teknolojisi Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Mustafa Tayar, sınavlara hazırlanırken oluşan stresin ve heyecanın yemek yeme davranış bozukluklarına bağlı kilo kaybına ya da şişmanlığa, mide bulantısı, kabızlık, gaz gibi sindirim sistemi şikayetlerine neden olabileceğini söyledi.

Sınav sırasında bu tür sorunların ortaya çıkmaması için gençlerin yaşadığı stresten kurtulması gerektiğini belirten Prof. Dr. Tayar, bu dönemde doğru, yeterli ve dengeli bir beslenme programı uygulanması halinde hem sağlık problemlerinden korunma hem de doğru gıda seçimi ile başarıyı artırmanın mümkün olacağını bildirdi.

Vücut ağırlığının sadece Yüzde 2-3′ü oranında ağırlığa sahip beynin günlük alınan kalorinin ortalama yüzde 30′unu harcadığını belirten Prof. Dr. Tayar, daha güçlü bir hafıza ve konsantrasyon yeteneği için dengeli beslenmenin önemine işaret etti.

STRES YÜZÜNDEN KAHVALTIYI ATLAMAYIN
Prof. Dr. Tayar, sınav öncesi iyi bir sabah kahvaltısı yapılmasını tavsiye ederek, şöyle dedi:

”Sınava girecek öğrenciler genellikle stres nedeniyle sabah kahvaltısını atlıyor. Sabah stresle beraber mide bulantısı ve iştahsızlık olması çok doğaldır. Bu yüzden diğer zamanlara göre daha az gıda tüketmek istenebilir. Miktarlar az tutularak sağlıklı besinlerin tüketimi sağlanmalıdır. Çok fazla miktarda ve karışık yağlı besinlerin tüketimi de sabah önerilmemektedir. Kahvaltı her öğrenci ve yetişkinin hayatında oldukça önem taşıyan bir öğündür. Yapılan bilimsel çalışmalar, sınav sabahı iyi bir kahvaltı ile güne başlayan çocukların sınavda daha başarılı olduklarını gösteriyor.”

EN BÜYÜK HATA ÇİKOLATA VE ŞEKER
Öncesinde ve sınava giderken en büyük hatanın beynin şeker ile çalışmasından dolayı fazla miktarda çikolata ve basit şeker içeren tatlıların tüketimi olduğunu ifade eden Prof. Dr. Tayar, şöyle konuştu:

”Beyin kandaki şekeri tüketir fakat basit karbonhidrat dediğimiz sofra şekeri ve bunu içeren gıdalar, çikolata, tatlılar veya bisküviler, kan şekerini hızla yükseltip düşürdüğü için beynin şekere olan ihtiyacını karşılamaz. Aksine kanda hipoglisemiye (kan şekerinin düşmesi) sebep olmasından dolayı tüketimi önerilmez. Bu tip bir beslenme sonrasında kan şekeri hızla yükselir, kısa bir süre sonra düşer ve beraberinde konsantrasyon güçlüğü ve uyku gelir. Beynin kan şekerini sağlayacak olan şekerler sabah tüketilecek, süt, ekmek, yulaf, meyve gibi besinlerden sağlanmalıdır.”

Prof. Dr. Tayar, gençlere, sınav öncesi ve sırasında basit karbonhidrat içeren tatlıların tüketimi yerine, sabah kalkıldığında süt, yumurta, peynir, kepekli ekmek gibi kan şekerini hızla yükseltip, düşürmeyecek dengeli bir beslenme önerisinde bulundu.

SUCUK, PASTIRMA, ÇAY VE KOLADAN UZAK DURUN
Sınav öncesi sucuk, pastırma, salam, sosis gibi baharatlı ve tuzlu gıdaların yenmesinin sınav sırasında susuzluk hissini artıracağını bildiren Prof. Dr. Tayar, ”Fazla miktarda su içilmesi de sınav sırasında sık tuvalet ihtiyacına neden olabilir. Sağlıklı bir kahvaltı, sınavda doğru cevaplar olarak dönecektir” dedi.

Özellikle sınav öncesi dönemde fazla çay, kahve ve kola içmenin kalp çarpıntısına, huzursuzluğa, uykusuzluğa, korku ve endişeye neden olacağını belirten Prof. Dr. Tayar, bunların yerine C vitamini içeriği yüksek kuşburnu, papatya, ada çayı gibi bitki çaylarının tüketilmesi tavsiyesinde bulundu.

KURU MEYVELER VE CEVİZİ UNUTMAYIN
Prof. Dr. Mustafa Tayar, sınavdan bir gün önce gaz problemi oluşturacak kuru baklagil, lahana gibi gıdalardan uzak durulması gerektiğine dikkati çekerek, ”Başarıyı etkileyeceği için kızartma, birçok besinin bir araya gelmesiyle oluşan karışık yemekler, çok yağlı, ağır soslu yemekler tercih edilmemeli mümkün olduğu kadar hafif yağsız besinler tüketilmelidir” diye konuştu.

Sınava giderken kuru erik, üzüm ve kayısı ile fındık, fıstık ve cevizin unutulmamasını öneren Prof. Dr. Tayar, sınav esnasında kompleks karbonhidrat içeren kepekli bisküvi, küçük sandviç, tuzlu bisküvi gibi besinlerin tüketiminden kaçınılması gerektiğini söyledi.

Prof. Dr. Tayar, gıda zehirlenmeleri riski olduğu için özellikle sınavdan 1-2 gün önce daha önce denenmemiş bir gıda maddesinin tüketilmemesi gerektiğini ifade ederek, ”Dışarıda veya açıkta satılan gıdalar yerine evde yemek yenilmesine özen gösterilmelidir. Sınav öncesindeki gün veya sınav günü bağırsakların bozulmaması için aşırı yağlı yemeklerden uzak durulmalıdır” dedi.

http://www.dikkatetmeliyiz.com sınavınızda başarılar diler!

About these ads

Yorum yapın

Filed under Uncategorized, yaşam

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logo

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter picture

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook photo

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ photo

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s